tirsdag den 24. marts 2020

Anmeldelse af "Pigen fra den franske skole" af Jacob Weinreich

Antal sider: 364

"Pigen fra den franske skole" handler om den rigtige hændelse, hvor Shell-huset blev bombet under krigen. Bogen foregår i Danmark i den sidste tid af 2. Verdenskrig. Modstandsbevægelsen er i knæ og håber på, at England har tænkt sig at hjælpe dem med kampen mod tyskerne.

Da jeg startede med at læse bogen, var jeg ved at blive bange for, at jeg skulle blive skuffet. Historien starter en anelse langsomt ud, hvilket som sådan giver mening, da de forskellige karakterer og deres personligheder skal bygges op og forskellige historiske elementer skal sættes på plads. Jeg har heller ikke noget imod at man først skal introduceres til de forskellige ting, men noget ved karaktererne gjorde det svært for mig, at holde 100 procent af dem. Der blev ved med at snige sig små elementer ind, som havde tendenser til at være klichéfyldte og forudsigelige.

Jeg må dog sige, at der bliver gjort op med det i sidste halvdel af bogen. Her får karaktererne virkelig lov til at blomstre og handlingen er fyldt med fart og spænding. Man bliver fuldstændig revet med af stemningen og man føler samme vrede, frustration og sorg som karaktererne i bogen. Man glemmer helt sine omgivelser og det føles næsten som om man sidder i biografen og ser en film. Det hele står skarpt og det er lige før man kan høre lydene, der bliver beskrevet.

Handlingen er som sagt baseret på virkelige hændelser. Bogen giver et virkelig fint indblik i, hvad der skete dengang og gjorde mig nysgerrig på den tid og hvad der skete. Hvis du også er nysgerrig på historien, så er det helt oplagt at læse denne bog.