mandag den 2. marts 2020

Anmeldelse af "Kan ham der den høje ikke lige sætte sig ned" af Jacob Wendt Jensen

Stjerner: 3,5/6
Forlag: Gyldendal

Antal sider: 398

Gennem biografien ”Kan ham der den høje ikke lige sætte sig ned” får vi et indblik i både Niels Olsens privatliv og karriere. Ud fra Niels selv og samtaler med venner og bekendte følger vi ham gennem ungdommen, hvor han finder ud af, at han vil være skuespiller og får en indsigt i, hvordan hans karriere tager form.

Man bliver fra første side i biografien bekræftet i, at Niels er en utroligt charmerende, rar og varm mand. Det ser man både, når han selv fortæller og når venner og familie fortæller om Niels. Jeg føler, at man kommer til at lære Niels på en ny måde da førhen ukendte begivenheder ser dagens lys og man må da også flere gange trække på smilebåndet. Man kommer omkring Niels’ liv og ser forskellige nuancer af ham som person, fordi biografien indeholder så mange fortællinger og beskrivelser fra familie og venner. Det har helt sikkert sin styrke, men alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan bogen havde været, hvis den var fortalt i jeg-person, eller på en anden måde var skrevet på en mere nærværende måde, hvor Niels evt. havde reflekteret mere over sit liv.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi får dækket Niels’ liv og personlighed mest korrekt og detaljeret ved at høre om hans liv gennem ham selv og andre. Der er intet i vejen med den måde, biografien er skrevet på, så det er mere et spørgsmål om min egen personlige præference, når jeg siger, at jeg helst havde læst Niels Olens biografi som en jeg-fortælling. Med sådan et fortællegreb, kommer man ofte mere i dybden med personens egne refleksioner og følelser, hvilket jeg lidt savner i denne biografi. Jeg savner at mærke Niels’ varme personlighed og hans glimt i øjet i teksten og jeg mangler lidt, at der er noget på spil. Jeg har lært rigtig meget om Niels Olsens liv ved at læse biografien men jeg føler ikke, jeg er kommet tættere på ham som person, da biografien giver et lidt mere distanceret indblik i, hvem Niels Olsen er. Det er selvfølgelig smag og behag, hvilken type biografi man er til, så dertil må man danne sig sin egen mening.