tirsdag den 10. december 2019

Anmeldelse af Fruen af Malene Lei Raben

Forlag: Gyldendal

Antal sider: 285

Malene og hendes søster kaldte deres mor for Fruen. Fruen var en del af 70'ernes ungdomsoprør og levede et liv fyldt med handlekraft og selvrealisering. Det var ikke altid nemt at vokse op i skyggen af af Fruen, og derfor var Malenes forhold til sin mor fyldt med kærlighed, konflikter og forsoning.

Det er virkelig svært for mig, at sætte ord på denne bog. Den fyldte mig med så mange forskellige følelser, så mine tanker flyver i alle mulige retninger. Jeg synes først og fremmest, at det var en hård fortælling at læse. Mest fordi mange af scenerne i bogen er beskrevet så hudløst ærligt, så man nærmest griner i vantro, krummer tæer eller føler, man overværer et skænderi, man helst ikke ønsker at tage del i. Men det er netop også disse elementer i bogen, der gør handlingen så stærk.

Fruen er en selvbiografisk roman og derfor må man gå ud fra, at meget af fortællingen er sand. På nogle tidspunkter følte jeg lidt, at Malenes mor blev udstillet ret groft, hvilket fører mig hen til hele diskussionen om, det nu også er okay at udstille en person, der ikke kan forsvare sig selv. Det vil jeg som sådan ikke tage stilling til i denne omgang. For jeg er slet ikke i tvivl om, at bogen er fyldt med kærlighed til Malenes mor. Derfor kan man sige, at Fruen skildrer en families liv på godt og ondt, hvilket både er smukt og ubehageligt at følge.

Det var en blandet fornøjelse at læse Fruen. Den fyldte mig med ubehag og varme på samme tid, og jeg kan ikke blive helt klog på, hvad jeg synes om det. Bogens ærlighed er en stor styrke og og gjorde læseoplevelsen mindeværdig.