torsdag den 7. november 2019

Anmeldelse af Jeg er kommet for at synge af Lis Sørensen og Danni Travn

Antal sider: 288

I "Jeg er kommet for at synge" følger vi Lis Sørensen, der i fem årtier har lagt stemme til danskernes liv. Vi hører om, hvordan hun har fundet sin vej som både musiker og kvinde lige fra barnsben til nu.

Når jeg tænker på Lis Sørensen, så begynder der straks at dukke en masse minder op fra min barndom. Jeg mindes tydeligt at jeg som barn sad på bagsædet i vores sølv Skoda Octavia og kiggede ud på det skiftende landskab mens Lis Sørensens musik strømmede ud af bilens højtalere. Vi hørte altid cd'er når vi kørte bil, og en cd der altid var fast inventar i bilen var albummet "Indtil dig igen - Sørensens bedste.". Min far havde været ansat i radiobranchen og derfor havde han købt en lille fjernbetjening til mig, så jeg kunne være med til at styre, hvilke sange, vi skulle høre. Derfor vidste jeg lige nøjagtigt, hvor mange gange, jeg skulle trykke på fjernbetjeningen for at komme hen til de sange, jeg aller bedst kunne lide på albummet og så kunne jeg ellers bare drømme mig væk i de tanker og fantasier, som sangene førte mig til.

Som barn kendte jeg Lis Sørensens sange fra cd'en ned til det mindste lille ord, og derfor undrer det mig faktisk, at jeg slet ikke kender særlig meget til hende som person. Det råder denne biografi dog bod på. I hvert kapitel fortæller Lis Sørensen om sit liv ud fra nogle af hendes sange. Man hører om, hvor i livet hun var, hvilke følelser, der var indblandet og hvordan sangen blev til. Lis Sørensens personlighed skinner virkelig igennem på den måde. Man mærker tydeligt hendes handlekraft og får fornemmelsen af, at hun er en kvinde, der ved hvad hun vil. Det er desuden virkelig interessant at høre om, hvordan sangene blev til og jeg er blevet meget klogere på den danske musikverden. Det er vildt fascinerende at høre om, hvordan kunstnere på kryds og tværs har hjulpet hinanden og det var noget, jeg absolut intet vidste om. Det giver mig bare lyst til at læse endnu mere om denne verden!

Udover at følge Lis Sørensens musik, hører man også om hendes barndom, opvækst og forholdet til sin mor og far. Det er lige netop disse elementer, jeg har en kæmpe svaghed for. Det rører mig rigtig meget, at høre om forholdet til moren og faren og hvad de har betydet for Lis gennem hele livet. Det giver mig lyst til at skynde mig hjem til mine egne forældre og give dem et kæmpe kram. Personligt levede jeg mig fuldt ind i Lis Sørensens fortælling og de følelser, som hun gennemgår i løbet af bogen, og det er altså guld værd!

Jeg føler, jeg er blevet klogere på, hvem Lis Sørensen er, og hvad hun står for ved at læse denne bog og derfor er der kun tilbage og sige at den kan helt klart anbefales!