torsdag den 21. november 2019

Anmeldelse af En uretfærdig tid af Gertrud Tinning

Antal sider: 452

I "En uretfærdig tid" befinder vi os i 1880'ernes Danmark, hvor vi følger Nelly, der arbejder ved Rubens væveri. Da der sker en ulykke på arbejdspladsen, er Nelly den eneste der reagerer. Hendes mandlige overordnenede ønsker ikke at hjælpe og forsøger blot at skjule ulykken. Nelly finder sig  ikke i denne opførsel og kræver retfærdighed. I sit hjem bliver Nelly pludselig overfaldet. Det sker samme nat, hvor den unge jyske mand Johannes har overnattet hos hende og han bliver straks anklaget og fængslet for overfaldet.

Romanen giver et meget malende indblik i arbejdernes barske vilkår i 1800-tallets Danmark. Der bliver ikke lagt fingre i mellem, og det er virkelig interessant at få et indblik i tidens barske realiteter. Bogen fungerer virkelig godt som en historisk fortælling, som både sætter fokus på livet på landet og i byen. Den gav mig helt lyst til at undersøge tidsperioden endnu mere.

Jeg havde dog forestillet mig, at bogen handlede lidt mere om det arbejdende folks vilkår, kvindekampen og måske endda også om fagforeningernes fremkomst. Selvom den stadig handler om den almindelige borger og kampen for retfærdighed, så tog den alligevel en lidt uventet drejning. Der er ingen tvivl om, at vi følger nogle stærke og spændende kvinder i bogen men alligevel har jeg hele tiden en følelse af, at jeg sad og læste en nyere version af en Morten Korch-fortælling. Jeg kan ikke sætte fingeren på, hvad det er der får mine tanker til at følge denne vej. Måske er det hele handlingen, der foregår på landet, som bygger på den traditionelle skabelon om den rige og fattige bonde eller måske er det selve dialogen i hele bogen.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at bogen er historisk korrekt, hvilket jeg virkelig godt kan lide. Desværre fører mine tanker mig hele tiden tilbage til Morten Korchs fortællinger og de karakterer som oftest optræder i de film, der er baseret på hans bøger. Det ødelægger det lidt for mig og det er ærgerligt. Hvis man kan se bort fra dette, giver fortællingen et fascinerende indblik i danmarkshistorien, og jeg tror derfor, at bogen kan have interesse for rigtig mange læsere, der holder af historisk fiktion.