tirsdag den 20. august 2019

Anmeldelse af Kvinden med dødsmasken af Mads Peder Nordbo

Stjerner: 5/6

Antal sider: 336

Kvinden med dødsmasken er tredje bind om journalisten Matthew Cave, der arbejder for en grønlandsk avis. Gennem de tidligere bøger har Matthew formået at opklare nogle mystiske hændelser i Grønland og denne gang er ikke en undtagelse. En mand findes død i bunden af en brønd i Sandnæs. Det viser sig, at han er blevet skubbet derned af en kvinde, der har været død og begravet i over et halvt år. Der sker flere og flere mystiske hændelser og endnu engang bliver Matthew rodet ind i opklaringen.

Én ting er sikkert med Mads Peder Nordbos bøger om journalisten Matthew Cave. De er er på ingen måder forudsigelige. Man føler, man har opklaret mysteriet men så sker der et twist, der gør at man endnu engang er på bar bund. Man keder sig derfor ikke når man læser hans bøger og især ikke Kvinden med dødsmasken som man næsten kan kalde for en ægte gyser.

Man skal holde tungen lige i munden, når man læser denne bog. Man følger rigtig mange tråde som også går tilbage fra de tidligere bøger. Selvom Kvinden med dødsmasken er et selvstændigt bind om Matthew Cave, så vil jeg anbefale, at man læser de to første bind først for at få den aller bedste oplevelse. Når man først har styr på alle trådene i bogen, så er det en fornøjelse at læse denne fortælling som samtidig også berører helt aktuelle emner og dilemmaer.

Mads Peder Nordbo har med endnu engang skrevet en rigtig god krimi- og spændingsroman, der sætter fokus på meget aktuelle emner. Både beskrivelserne om Grønland og bogens handling giver en gåsehud, så man får lyst til at gemme sig under et tæppe mens man læser den. Jeg kan helt sikkert anbefale den.