tirsdag den 8. januar 2019

Anmeldelse af Hotellet ved Skyggesøen af Daniela Tully

Antal sider: 353

Der er gået 27 år, siden Mayas elskede bedstemor forsvandt sporløst fra sit hjem i Tyskland. Nu er hendes lig dukket op nær et hotel nord for New York - et sted hun ikke umiddelbart havde nogen forbindelse til. Hvordan havnede hun dér - og hvordan døde hun? Maya sætter sig for at opklare, hvad der er sket. Hun rejser til USA, hvor hun kommer tæt på den magtfulde familie, som ejer hotellet nær findestedet. Inden længe er Maya viklet ind i et spind af løgne og hemmeligheder, som tvinger hende til at vælge, om hun vil sætte sit eget liv - og kærligheden - på spil i jagten på sandheden.

Jeg har lidt blandede følelser for denne bog. Jeg er ret vild med dens element af historisk fiktion. Den fungerer ret godt når den foregår i Tyskland lige inden 2. Verdenskrig. Forfatteren viser nogle rigtigt interessante vinkler på, hvor usikker et samfund det har været at leve i, hvis man ikke har haft de samme ideologier som de magthavende. Den nutidige fortælling fangede mig dog aldrig rigtigt.

Ideen med bogen er super god, men jeg synes fortællingen vil alt for meget på én gang. Vi skal høre, hvad der forgik i det gamle Tyskland samtidig med at vi skal kende en amerikansk families slægthistorie gennem flere generationer. Der skal gøres plads til så mange facts, så det til tider bliver fortalt hurtigt og overfladisk. Det gør også, at Mayas dannelsesrejse og kærlighedsfortælling ikke har meget plads til at udfolde sig. Derfor opstår der en hel del klichéer i historien. Jeg vil tro, at jeg bedre ville kunne holde fokus, hvis der kun var udvalgt enkelte af de historier, som bogen indeholder.

Efter at havde vendt sidste side i bogen er jeg både fascineret og irriteret på bogen. Det var spændende at blive ført tilbage til det gamle Tyskland og problematikkerne under 2. verdenskrig men der er alt for mange elementer i historien som endte med at gøre mig irriteret. Derfor kan jeg kun give denne bog en middel karakter