fredag den 11. maj 2018

Anmeldelse af "De bortførte piger" af Mary Lynn Bracht

Antal sider: 350

Den koreanske pige Hana bliver under 2. verdenskrig bortført af japanske soldater og bliver sendt til et militærbordel. Hanas søster Emi bliver reddet fra denne skæbne men må kæmpe mod lige så hårde odds i hjembyen. I 2011 forsøger Emi at gøre op med sin fortid og håber, at hun kan få en afklaring på, hvad der skete med Hana.

"De bortførte piger" er en utrolig barsk og brutal fortælling, som skildrer virkelige hændelser under 2. verdenskrig. Historien er hjertegribende og spændingsfyldt lige til det sidste og den efterlod mig med et væld af følelser. Jeg kan ikke slippe den trykkende følelse, jeg fik da det gik op for mig, at dette er virkelige historiske begivenheder og hvor mange triste skæbner dette har efterladt sig. Ingen fortjener disse skæbner, men alligevel er det sket for alt for mange.

Bogen har fanget min opmærksomhed på mange måder. Den skildrer virkelige begivenheder på en spændende og nervepirrende måde samtidig med, at fortællingen nærmest sætter alle mine følelser i gang. Mit hjerte bløder for Hana og Emi og jeg syder af vrede over, hvordan nogle kan være så ondskabsfulde og behandle sine medmennesker på en så grufuld måde. Men selvom skildringerne er så brutale, så man ofte har lyst til at kigge væk, er det vigtigt, det kommer frem. Vi må ikke glemme, hvilke forfærdelige handlinger der er blevet gjort. Vi skal lære af fortiden.

Jeg kan klart anbefale, at man læser denne bog, hvis man vil læse en historisk roman, der får dig til at komme i kontakt med samtlige af sine følelser.