torsdag den 11. januar 2018

Anmeldelse af "Fortidens skygger" af Kelli Estes

Antal sider: 475

Inara er lige blevet færdiguddannet og har fra start fået drømmejobbet. Drømmen må dog sættes på pause, da hendes tante pludselig dør og hun nu er arving til en større ejendom på en lille ø. Inara tager til øen med tanken om at sælge ejendommen men kommer på andre tanker, da hun opdager et stykke silke med de smukkeste broderier. Fortidens skygger åbner sig for Inara og hun kan og vil ikke ignorere dem.

Mit første indtryk af historien var, at dette var endnu en fortælling om en ung kvinde, der skal realisere sig selv. Og ja, dette element er der helt sikkert gennem hele bogen, hvilket er fint nok men slet ikke det, der gør denne bog spændende. Denne del af fortællingen er utrolig kliché-agtig og meget forudsigelig. Denne del af historien er fin nok. Den er ikke særlig speciel eller vildt spændende men det er da ganske hyggeligt at læse om.

Det der gør denne bog spændende, er historien om det stykke silke, Inara finder i den ejendom hun har arvet. Gennem historien er der flashbacks til den tid, silken er fra og hvordan den er endt lige netop i denne ejendom. Denne del af fortællingen er utrolig spændende, rørende og gruopvækkende. Den giver et indblik i, hvordan kineserne blev behandlet i 1800-tallets Amerika og man hører om Mei Liens kamp for at blive set og anerkendt som menneske.

Denne historiske del af bogen var helt klart det, der fik mig til at vende side efter side og det ærgrer mig måske lidt, at det ikke "bare" var denne del af historien der blev fortalt. Jeg føler lidt, at den nutidige del af historien virker en smule overflødig. Jeg får også den fornemmelse, at forfatteren hurtigt sjusker sig igennem den nutidige historie for at komme tilbage til 1800-tallets fortælling. Hvor fortidens fortælling virker ægte og rørende virker den nutidige en anelse fortravlet og urealistisk.

Jeg kom dog i sidste ende til at holde en smule af Inara, men det der gør denne bog god er helt klart Mai liens fortælling om kinesernes kamp for at blive anerkendt som mennesker i USA.