tirsdag den 5. december 2017

Anmeldelse af "Førstelivet" af Gena Showalter

Forlag:
HaperCollins Nordic
Antal sider: 432

Når man dør fra Førstelivet kommer man til Det Evige Liv. Her kan man vælge at være en del af Myriaderne eller Trojka. De har hver deres syn på, hvordan man skal være som menneske og derfor må man vælge, hvem man vil være en del af. Ten er låst inde på en anstalt fordi, hun ikke vil lade sine forældre vælge, hvem hun skal høre til, når hun dør. Hun vil gøre alt for, at valget skal være hendes eget.

Selvom historien kan defineres som fantasy, så berører den alligevel et relevant emne om krig og de valg man må tage i krigstider. Hvem skal man holde med og hvem er gode og onde. Det er utroligt spændende at se på, hvad forskellige mennesker ser som den rigtige levemåde og tankegang. Det er ligeledes virkelig skræmmende at se, hvor galt det kan gå, når andre ikke kan acceptere andres måde at leve og tænke på.

Førstelivet er skrevet med barske beskrivelser og er fyldt med tempo allerede fra side 1. Der er ikke lagt fingre imellem og man hører af og til, hvordan Ten må bide smerterne i sig, når hun bliver tortureret. Jeg kan godt lide, at læseren ikke bliver skånet for, hvad der kan ske i sådanne krigs situationer. På den måde er er denne bog super god, da YA-bøger ofte glider let hen over de ubehagelige emner.

Når det så er sagt, så falder denne historie også i YA-fælden omkring teenager forelskelsen. Det er helt okay, at denne romance finder sted og jeg er slet ikke i tvivl om, at mange vil nyde at læse om den. Jeg er dog nået til det punkt i min YA-læsning, hvor disse romancer er ved at blive lidt af en trist kliché. Det er alt for forudsigeligt og det ærgrer mig så meget. Jeg savner at læse om en romance, som jeg kan tro mere på og som ikke virker for opstillet.

Historien har derfor både sine stærke og svage sider men er når det kommer til stykket en ret spændende science fiction fortælling.