onsdag den 1. november 2017

Anmeldelse af "Handyman søges" af Jöns Hellsing

Stjerner: 1/6
Forlag: Harpercollins Nordic

Antal sider: 418

John er hjemløs i London og drømmer om at blive forfatter. En umulig drøm, når man hverken har hus eller arbejde. Da John finder et jobopslag, hvor de søger en handyman i Skotland er han ikke i tvivl om, at han skal have det job. Her kan han få tid til at skrive sin roman i ro og fred. Dette kommer dog ikke til at ske, da John bliver rodet ind i en lord og lady's ægteskabproblemer.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg blev skuffet over denne bog. Ja, jeg må tilstå at jeg valgte bogen ud fra dens forside. Den gav mig et indtryk af at være en humoristisk fortælling om en mand, der skal realisere sig selv. Det var slet ikke det jeg fik. Jeg fik derimod læst en bog, jeg nærmere vil betegne som en form for chik-lit roman.

En chik-lit roman behøver ikke at være en negativ ting. Jeg holder af, at læse disse bøger engang i mellem, når jeg lige er i humør til det. Jeg kan også godt acceptere, at jeg skal ændre mit syn på den historie, jeg er i gang med at læse. Men jeg synes, at både historien og sproget haltede gennem hele bogen. Jeg var ikke interesseret i karaktererne og troede heller ikke rigtigt på deres karakterer. Historien føles opdigtet, hvilket den jo også er, når det er en skrevet roman. Men jeg manglede at mærke historien og tro på den og dens karakterer og deres valg. Hvis ikke man kan leve sig bare en smule ind i historien, så får man ikke lyst til at læse videre.

Jeg tog mig selv i at skimme bogens sider for at komme videre i handlingen og derfor kan jeg ikke give denne roman særlig mange stjerner.