onsdag den 16. august 2017

Anmeldelse af "En lille tjeneste" af Darcey Bell

Stjerner: 1/6

Antal sider: 356

Stephanie er ude af sig selv, da hendes bedste veninde Emily ikke kommer og henter sin søn, som Stephanie har passet. Hun efterlyser Emily på sin blog, men intet hjælper. Pludselig finder man liget af Emily. Intet vil blive det samme efter det.

Jeg var ret spændt på denne bog, da jeg syntes at bagsideteksten lagde op til et spændende mysterium. Jeg blev dog hurtigt ret skuffet, Bogen levede slet ikke op til mine forventninger. Fortællingen havde forskellige elementer, som kunne fungere rigtig godt, men som flere gange falder til jorden fordi forfatteren ikke kan holde sig til en eller to ideer. Historien kommer så langt ud, så jeg tog mig selv i at himle lidt med øjnene, fordi der på forskellige tidspunkter bliver smurt en anelse for tykt på fortællingerne.

Jeg brød mig derudover ikke særligt meget om bogens hovedpersoner. Jeg synes de virkede barnlige og utroværdige. Deres historier virkede af og til så langt ude, så man slet ikke kunne tro på dem som værende virkelig. Flere gange tænkte jeg ligeledes på, at så ufattelig meget kunne være undgået i historien, hvis personerne dog bare tænkte sig om.

Selve sproget i teksten er ganske fin. Jeg føler dog nogle gange, at bogens handling mest af alt bare bliver remset. Jeg kunne godt have ønsket, at handlingen blev stoppet op og at der blev gjort plads til beskrivelser af omgivelserne, personerne og deres følelser. Hvis der var mere af den slags beskrivelser kunne det være, at man bedre kunne relatere til hovedpersonerne.

En af bogens fortællere har desuden en blog, hvor hun skriver om at være enlig mor. Man læser flere gange nogle af hendes indlæg, hvilket jeg i starten ikke kunne se nogen som helst mening med. Jeg kan dog godt se meningen med det senere i bogens forløb, men endnu engang føler jeg lidt, at det er et ligegyldigt element til bogen. Det eneste positive ved indlæggene er, at de giver et lille frisk pust til fortællingen.

Efter at have færdiglæst bogen må jeg derfor konkludere, at ”En lille tjeneste” ikke var noget for mig. Den var simpelthen for overfladisk og nem at gennemskue.