onsdag den 4. januar 2017

Anmeldelse af "Mischling" Affinity Konar



Stjerner: 5/6
Forlag: Gads Forlag

Antal sider: 368
Sprog Dansk

De 12-årige tvillinger Pearl og Stasha ankommer til Auschwitz i 1944. De bliver med det samme taget til side for at blive en del af dr. Mengeles forsøgspersoner. Dette medfører både fordele og skrækkelige rædsler. Pludselig en dag, er Pearl forsvundet. Stasha er i stor sorg men vil ikke tro på, at Pearl er død. Da lejren bliver befriet drager hun af sted med en jødisk dreng. Her må de dag efter dag opleve sult, vold og fjendtligheder fra de lokale landsbyboere.

Mischling berører et yderst relevant og spændende emne omkring 2. verdenkrig. Det giver mig gåsehud at tænke på, hvad der er blevet gjort mod alle disse stakkels mennesker. Derfor var jeg meget spændt på, hvordan Affinity Konar ville berøre dette emne. I starten bruger hun meget tid på at beskrive, hvor tætte de to tvillingepiger er på hinanden og hvordan de ved hjælp af deres tætte bånd næsten kan kommunikere med hinanden via tankens kraft. For mig blev dette en smule abstrakt. I stedet for at fokusere på facts og opbygge en historie ud fra disse, bliver der mere skabt et tema omkring, hvad tvillinger har eller måske ikke har af overnaturlige evner til at kommunikere med hinanden. Jeg kan sagtens se, at det er en spændende og ny måde at berøre dette historiske emne, men for mig der holder af at læse om historiske elementer blev det lidt for svævende.

Heldigvis vender bogens handling, så den mere og mere giver et realistisk billede af krigens rædsler. Her viser fortællingen sig fra sin stærke side. Affinity Konar formår at vise de forskellige sider, der findes i krig på en meget rørende men også virkelig barsk måde. Hun får fortalt at krigens rædsler ikke er overstået blot fordi krigen nu er slut. På en måde er det først der, kampen virkelig begynder. Jeg blev virkelig suget ind i historien og følte både med Pearl og Stasha, som hver især må kæmpe deres egne kampe for at overleve. Det at læse om, hvordan jøderne må kæmpe for at få et liv efter krigens slutning var for mig en ny og spændende vinkel, som jeg nu bare har endnu mere lyst til at læse om.

Alt i alt var "Mischling" en utrolig spændende, rørende og barsk forælling, der med for det meste realistiske beskrivelser har fortalt en rigtig vigtig historie, der beskriver nogle af de rædsler, som har fundet sted i det virkelige liv.

(Sponsoreret indlæg)

(Bogen er anmeldt for Gads Forlag. Alle meninger i denne anmeldelse er mine egne.)

1 kommentar: