mandag den 12. december 2016

Anmeldelse af Den store mission af Thomas Skov


Stjerner: 4/6
Forlag: Politikens Forlag

Antal sider: 208
Sprog Dansk

Thomas og Christian har en stor mission! De vil se bryster, og derfor går de i gang med at lægge store planer. Det er ikke let for samtidig må de kæmpe med kærlighedsproblemer, sure forældre og den mega irriterende Bjarke fra parallelklassen. Mon missionen nogensinde lykkes?

Ved første øjekast, så virker det lidt som om at denne bog nærmest ikke handler om noget som helst konkret. Mest af alt virker det hele som sjov og spas. Men når man så kigger lidt mere i dybden, opdager man at den faktisk har en del forskellige pointer, som jeg kan forestille mig giver rigtig god mening når man er 12 år.

Det at bogen er fyldt med sjov og spas får mig til at tænke, at denne bog kunne være noget for unge mennesker, der ikke læser så meget. Jeg tror humoren (og måske ikke mindst bogens overordnede mission) vil kunne fastholde disse ikke-læsende unge mennesker. Jeg overvejer dog lidt, om de kan relatere til den tid, hvor Thomas Skov var ung, hvor der ikke fandtes smartphones, tablets og lignende.

Noget af det, jeg virkelig godt kan lide ved denne bog, er den måde Thomas Skov får beskrevet børns logik ud fra bogens hovedperson og hans ven. Det er så sjovt og føles så rigtigt. Børn tænker jo ofte netop lige ud af landevejen, hvilket i voksne øjne kan virke så skævt men jo egentlig er så utrolig logisk.

Alt i alt havde jeg det sjovt med at læse denne bog. Jeg tror helt klart også, at unge fyre i 12-års alderen vil synes det samme og de vil måske endda også lære en ting eller to.

(Bogen er anmeldt for Politikens Forlag. Alle meninger i denne anmeldelse er mine egne.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar