onsdag den 16. november 2016

Bogforum 2016


Den magiske weekend, hvor bøgerne er i fokus og hvor man kan drømme sig ind i alverdens fortællinger er nu forbi. Det var et par begivenhedsrige dage, som indeholdte så meget, så det næsten er helt svært at holde styr på, hvad man fik oplevet. Jeg vil dog alligevel prøve at sætte lidt ord på.
Xenia og jeg stod tidligt op FREDAG morgen, for at stå klar, da Bogforum åbnede sine døre for publikum. Personligt brugte jeg det meste af min fredag på at trisse rundt blandt alle forlagenes boder og udvælge mig de bøger, som jeg slet ikke ville kunne undvære. Arnold Busck havde inviteret mig til at besøge deres stand og gav mig den lækreste goodiebag med lidt godter og fine notesbøger. Jeg indrømmer gerne at chokolade-barerne ikke overlevede turen. De smagte simpelthen for godt og kunne derfor ikke være med på billedet.

Om aftenen tog vi i biografen for at se forpremieren på "7 minutter over midnat" som er baseret på Patrick Ness' bog "Monster". Filmen var så fantastisk rørende og man kunne høre snøft og gråd i hele salen. Filmen følger så smukt bogens handling og har også taget de citater med fra bogen, som jeg holder så inderligt meget af og som kan give mig tårer i øjnene bare ved at tænke på dem. Efter filmen blev der afholdt en Q&A med Patrick Ness. Han er simpelthen sådan en rar person. Han underholdte hele salen med sine svar og var meget opmærksom på sine læsere, da han signerede sine bøger efterfølgende.

LØRDAG var som altid en smule travl. Der er så mange oplæg og signeringer man vil nå og ofte  også på samme tid. Jeg fik blandt andet lyttet til Lucinda Riley der fortalte om sine bøger og jeg fik signeret bøger af Sebastian Klein, Dennis Jürgensen og Anne B. Ragde. Jeg er virkelig så taknemmelig for, at alle disse personer tager sig tid til at signere de bøger jeg har med. Det gør bare hele ens oplevelse lidt mere personlig og giver mig et smil på læben når jeg sidder med bogen i mine hænder mens jeg bladrer mig igennem historien.

Tellerup inviterede bloggere og forfattere til reception om lørdagen. Det var så hyggeligt at snakke med de andre bloggere og det var spændende at snakke med forfatterne om deres bøger og hvad vi nu ellers kunne finde på at snakke om. Tellerup havde også en lille lækker goodiebag til os og jeg glæder mig meget til at komme i gang med læsningen.

SØNDAG er lig med træthed. Man har fået så mange indtryk hele weekenden og snart så kan ens hoved ikke rumme mere. Men der sker jo stadig spændende ting om søndagen. Xenia og jeg startede roligt ud med at lytte til Ole Henriksen, der er noget af det mest rare og sympatiske menneske jeg har set. I det første sekund man ser ham, kommer man til at holde af ham. Man kan simpelthen ikke lade være. I ventetiden fladede vi ud ved lyttesalonen, hvor vi lyttede til Lotte Andersens lækre afslappende stemme. Det var lige, hvad vi havde brug for.

Herefter fortsatte vi til Politikens forlag, hvor Thomas Skov fortalte om sin nye ungdomsbog. Det var et virkelig underholdende oplæg og jeg fik helt lyst til at læse bogen selvom jeg slet ikke hører ind under målgruppen. Det sidste på programmet var et oplæg med Geo,  Anders Lund Madsen og Julia Lahme, som snakkede om døden og hvilke værdier der fylder mest når døden pludselig kommer tæt på. Selvom emnet er et tungt og dystert emne, så formåede de både at få publikum til at grine og reflektere over emnet.


Jeg har oplevet så meget på de tre dage og er blevet så meget mere rig på oplevelser. Jeg vil virkelig ikke være Bogforum foruden!

10 kommentarer:

  1. Skønne billeder fra en skøn weekend! Det var så fint at hilse på dig derude <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid så hyggeligt at se dig i Lindhardt og Ringhoff standen! :D

      Slet
  2. Så hyggeligt at hilse på dig. Lyder til du har haft nogle magiske dage. :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var virkelig nogle skønne dage :) og skønt at se dig!:)

      Slet
  3. Sikke nogle fine billeder! Godt at du også havde et godt Bogforum ^^

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! :) Ja, det var nogle dejlige dage

      Slet
  4. Hvor dejligt at du havde en skøn weekend, Anne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så herligt at se dig til Bogforum og at vi boede på samme hostel! :D

      Slet
  5. Herlige oplevelser og herlige billeder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Iih Tak! Og hvor var det godt at se dig igen! :)

      Slet