onsdag den 19. oktober 2016

Musicalen "Klokkeren fra Notre Dame" på Fredericia Teater

Jeg er kulturblogger for Fredericia Teater og har derfor fået billetten gratis, for at jeg kan bedømme, hvad jeg synes om musicalen. Billederne er taget fra Fredericia Teaters hjemmeside.

Lad mig starte med at sige, at denne forestilling både startede og sluttede med at give mig de vildeste kuldegysninger. Jeg skriver dette dagen efter jeg har set forestillingen og lige nu sidder jeg med så mange forskellige følelser i min krop, så det næsten er umuligt at beskrive, hvordan jeg har det og hvad jeg synes om forestillingen. En ting er ihvertfald sikkert. De følelser som forestillingen gav mig kunne man virkelig godt blive afhængige af!

Jeg var utrolig spændt på, hvor godt Fredericia Teater ville indfange den smukke kormusik, som Klokkeren fra Notre Dame jo netop er kendt for. Jeg havde på ingen måde grund til at være bekymret. Ensemblet skal have så meget ros, da de sang, så det gav gåsehud! Deres sang var så stemningsfyldt og stadig så genkendeligt, så ens fantasi med det samme førte en ind i den ret dystre historie, som Klokkeren fra Notre Dame jo egentlig er.

Forestillingens brug af kulisser og digital scenekunst var også med til at gøre rejsen til Paris utroligt levende. Selvom jeg sad på række 11, så følte jeg flere gange at jeg nærmest sad inde i domkirken Notre Dame. Kulisserne var bygget ud over scenen og den digitale scenekunst var ligeledes bygget i flere lag, så der blev skabt en kæmpe dybde i hele scenen. Man blev ført op og ned i Notre Dames etager, og man blev næsten helt svimmel fordi det føltes lidt som at være i en glaselevator. Min yndlingsscene, hvor ærkediakon Frollo synger "Helvedes flammer", er også et bevis på, hvor gennemført hele scenebrugen i forestillingen egentlig er. Mads. M. Nielsens portrættering af ærkebiskop Frollo er utroligt skræmmende og hans dybe stemme kryber virkelig ind under huden. Flammerne smyger sig op af kirkens murer, mens man kan mærke hele gulvet ryste, så det føles som om man selv sidder inde i den brændende kirke. Jeg var mundlam efter dette. Jeg har ikke ord for, hvad jeg følte i lige dette øjeblik. Jeg var mega fascineret, utroligt betaget og blev også nærmest bange! 

Forestillingen er en blanding af Disney's filmversion og Victor Hugo's bog. Delene fra Disney er med til at give forestillingen den velkendte fest, farver og humor mens bogens dele gør, at forestillingen får en mere dybde og er også med til at give en bedre forklaring af historiens forskellige elementer. Bogens scener gør på mange måder også forestillingen mere realistisk, så man langt bedre kan relatere til fortællingen. Jeg har altid ment at Klokkeren fra Notre Dame er en af de mere dystre Disney-film men denne forestilling har formået at gøre den lige en tand mere dyster. Mens teatrets opsætninger af Aladdin og Den lille havfrue var skabt til et ungt publikum, så vil jeg nærmere betegne dette som en voksen-forestilling, da den rører så mange af de lidt mere dystre emner, der findes i verden. 

Da jeg hørte, at Lars Mølsted skulle spille hovedrollen som klokkeren Quasimodo, var jeg allerede sikker på, at det var det helt perfekte valg. Jeg har efterhånden set Lars Mølsted i mange roller og han har flere gange bevist, at han har et talent for at spille de lidt skæve karakterer. Lars Mølsteds portrættering af Quasimodo er så smukt lavet. Hans version af klokkeren er så fin og realistisk, så man med det samme kommer til at holde af den stakkels vanskabte dreng. Mølsteds sangstemme passer så perfekt til denne karakter og jeg ville ønske, at jeg kunne få lov til at lytte til ham synge "En enkelt dag" igen og igen. 

Publikum kunne ikke komme hurtigt nok op af stolene for at give forestillingen en stående applaus. Hændernes klappen var ikke nok til at vise, hvor fantastisk denne forestilling var. Derfor måtte folk trampe hårdt i gulvet for vise skuespillerne, orkestret, sceneteknikkerne osv. den respekt de virkelig har fortjent for denne forestilling.

Derfor får denne forestilling 6/6 stjerner

2 kommentarer:

  1. Ih, Anne! Jeg vil så gerne se det her stykke. Det virker som en drøm!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes helt klart, du skulle tage ind og se det! :D

      Slet