fredag den 30. september 2016

Oktobers Boglige Begivenheder

Hver måned bliver der udgivet nye bøger og der bliver holdt litterære arrangementer rundt omkring i Danmark. Det kan være svært at holde styr på det hele, men jeg har prøvet at lave en lille oversigt over, hvilke udgivelser og arrangementer jeg synes kunne være spændende at se lidt nærmere på. Hvis i kender til andre spændende udgivelser eller arrangementer, så sig endelig til!


Bog, indbundet Ting, min søn skal vide om verden af Fredrik BackmanUdgivelser:
3/10 - "Ting, min søn skal vide" af Fredrik Backman - Det startede med En mand der hedder Ove, som næsten alle holder af. Siden har Fredrik Backman udgivet flere lignende historier og nu udkommer endnu en til samlingen. Jeg er spændt på, om han kan blive ved med at skrive finurlige og hjerteknusende historier.


6/10 - "Harry Potter og hemmelighedernes kammer" - illustreret  - Jeg knus elsker den første illustreret Harry Potter bog og glæder mig virkelig meget til at få anden bog i samlingen. Illustrationerne gør bare historien endnu mere magisk end den er i forvejen.


Bog, indbundet Outlander af Diana Gabaldon7/10 - "Outlander: Guldsmed af rav" af Diana Gabaldon - Dette er anden bog i serien om Claire, der forsvinder ind i 1700-tallets Skotland. Min læseklub gjorde mig opmærksom på tv-serien, som jeg straks blev ret bidt af. Det er ikke længe siden, jeg læste første bog i serien og jeg glæder mig til at følge historien videre. Det er en rigtig tyk bogserie, så der bliver til mange timers læsning.

10/10 - "Jane Eyre" af Charlotte Brönte - Lindhardt & Ringhoff er kendt for at genudgive klassikere i de fineste nye udgaver. Nu er de så nået til Jane Eyre. For mig var det kærlighed ved første blik, da jeg så coveret, og jeg er slet ikke i tvivl om at jeg bliver nødt til at have denne til samlingen.

Bog, hæftet Jane Eyre (luksusudg.) af Charlotte Bronte
25/10 - "En krusedulle om dagen" af Chris Riddell - Jeg kender mest kunstneren Chris Riddell fordi han har illustreret mange af Neil Gaiman's bøger. Hans måde at tegne på er som skabt til Neil Gaiman's fantasi og derfor har jeg tit beundret hans billeder. De er spøjse, detaljerede og så utroligt fantasifulde. Nu kan man snart få lov til at farve hans fine tegninger, da de bliver udgivet som en malebog. Det bliver da sjovt!


31/10 - "Fra min faders skygge" af Sebastian Klein - Sebastian Klein fortæller om, hvordan det var at have Jesper Klein som sin far. Bøger om gamle danske skuespillere og lignende har altid interesseret mig og jeg tror denne vinkel på fortællingen bliver rigtig spændende.

Arrangementer:

4/10 - Haruki Murakami i Kulturmaskinen - Den japanske forfatter besøger Odense, da han skal modtage H.C. Andersens litteraturpris. Derfor afholdes der et foredrag, hvor den danske oversætter Mette Holm i samtale med Søren Frank vil fortælle om det at oversætte hans værker fra japansk til dansk og også komme ind på selve hans forfatterskab. Der vil senere på måneden også afholdes 3 foredrag med Haruki Murakami men de er alle udsolgte.


10/10 - Game of thrones på Tarup bibliotek - Steen Beck har i foråret 2016 udgivet en bog der fordyber sig i Game of Thrones universet. Til dette foredrag vil han gå i dybden med historien plot, genre og skildring af magt og politik. Han vil også analysere forskellige nøglepersoner fra serien.

21-22/10 - Harry Potter festival i Odense - Odense holder hvert år i efterårsferien Harry Potter festival. Det er noget af det hyggeligste når byen er forvandlet til en troldmandsby. Flere er klædt ud og man ser tydeligt, hvor meget børnene lever sig ind i det magiske univers. Der går enhjørninge rundt, man kan køre med Hogwarts-ekspressen eller tage ind og høre musikken fra Harry Potter filmene. Kun fantasien sætter grænser. Se mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar