søndag den 3. juli 2016

Anmeldelse af "Barn nr. 8" af Kim Van Alkemade


Stjerner: 4/6
Forlag: 
HarperCollins Nordic
Antal sider: 415
Sprog Dansk

Da Rachel kommer på børnehjem, sker der store omvæltninger. Intet er længere trygt og det er svært med alle de nye regler. Ikke nok med det, bliver der foretaget eksperimenter på Rachel, der gør, at hun bliver skaldet. Da Rachel bliver voksen, arbejder hun som sygeplejerske. Her møder hun den læge, der i sin tid lavede eksperimenter på hende. Lægen er nu dødssyg af kræft og venter på at dø. Rachel står nu med valget om at tage hævn eller at tilgive.

Bogen var ikke det, jeg havde troet den ville være. Rachel er jøde, så jeg troede først, den ville handle om jødeforfølgelsen og de grusomme eksperimenter der blev foretaget under 2. verdenskrig. Derfor var jeg en smule irriteret på fortællingen, hvilket jo egentlig ikke er fair, fordi det bare er mig der skal læse bagsiden rigtigt.

Fortællingen skifter mellem at følge Rachel som barn og som voksen. Jeg synes gennem hele fortællingen, at det var spændende og fascinerende at læse om barnet Rachel. Den voksne Rachel var straks lidt sværere at komme tæt ind på efter min mening. Derfor gik det lidt langsomt med at komme ind i historien i starten, men jo mere fortællingen udvikler sig, jo bedre sammensmelter den unge og den voksne  Rachel, så man kommer til at holde af dem begge og bliver suget ind i fortællingen.

Selvom bogen handler om et lidt tungt emne, så er bogen nem og overskuelig at læse. Det er en god bog til unge mennesker, der ønsker at lære noget historie og få en fornemmelse af, hvordan verdenen også har set ud.

Selvom bogen startede en smule langsomt, så endte det med, at jeg til sidst kom til at holde af fortællingen og Rachel.

(Sponsoreret indlæg)

(Bogen er anmeldt for HarperCollins Nordic. Alle meninger i denne anmeldelse er mine egne.)

2 kommentarer:

  1. Det lyder som en super spændende bog! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den blev også ret spændende! :)

      Slet