onsdag den 18. maj 2016

Anmeldelse af "Natportieren" af John Le Carré

Forlag: Rosinante
Antal sider: 539

Natportieren Jonathan Pine får til opgave at gå undercover, så den skruppelløse våbenhandler Richard Roper kan blive sat bag tremmer. Jonathan må finde sig i meget for at blive en del af Roper's inderkreds. Desuden må Jonathan kæmpe for at skjule sin beundring af våbenhandlerens elskerinde, da det kan have farlige følger, hvis hans følelser bliver afsløret.

Bogen indeholder drama, kærlighed og historie. Det er en ret spændende kombination, der dog også gør, at man må holde tungen lige i munden, når man skal holde styr på steder, navne og handling. Jeg havde en smule svært ved at glide ind i historien, da forfatterens skrivestil slog en smule knuder for mig. Men da jeg først fik styr på stilen, var det svært at komme op til overfladen igen.

Jeg har læst bogen samtidig med, at jeg har set BBC's tv-serie, der er baseret på bogen. Det var en ret sjov oplevelse, når man kan sammenligne handlingen i bogen med det, der sker i serien. Tv-serien er utrolig tro mod bogen, og jeg nød at kunne genkende nogle af replikkerne med citaterne fra bogen. Tv-serien formår dog alligevel at gøre historien til sin egen.

Hvis du har set tv-serien og derfor mener, at du ikke behøver at læse bogen, så er det noget vrøvl. Tv-serien og bogen følger ikke hinanden 100%, så derfor er spændingen der stadig når man læser bogen. Man ved virkelig ikke, hvordan det hele ender, før man har vendt den sidste side.

P.s. Jeg så det helt klart som et plus at læse bogen samtidig med at jeg så tv-serien, fordi min forestilling af Jonathan Pine så var et billede af Tom Hiddleston. Han er jo ikke en helt så grim mand ;)

(Bogen er anmeldt for Rosinante. Alle meninger i denne anmeldelse er mine egne.)