mandag den 9. maj 2016

Anmeldelse af "Med Albert på bagsædet" af Homer Hickam

Forlag:
HarperCollins Nordic
Antal sider: 400

Denne bog er en næsten sand fortælling om et ægtepar, Elsie og Homer, der skal bringe deres alligator tilbage til Orlando. Elsie har fået alligatoren Albert i bryllupsgave af sin tidligere kærlighed, der tog til New York for at blive skuespiller. Hun kan ikke helt slippe tanken om, hvordan hendes liv kunne have set ud, hvis ikke hun havde giftet sig med minearbejderen Homer.

Bogen er en samling af mange forskellige historier, der til sammen danner den helt store rejse, de er ude på for at få alligatoren Albert hjem. Historierne er nogle finurlige fortællinger og jeg kan ikke lade være med at gruble over, hvilke af disse historier, der måske har været ægte. På deres vej møder de for eksempel både John Steinbeck og Hemingway. Det må man da kalde for noget af en særlig rejse!

Historien er let og overskuelig at komme igennem, da man som sagt kan læse bogen som en helhed eller dele den op i bider og læse en enkelt historie ad gangen. Bogen handler ikke "bare" om at aflevere alligatoren tilbage, da rejsen og Albert jo nok er et symbol på, at Elsie må give slip på og sige farvel til en gammel kærlighed.

Man kan på ingen måde sige at bogen er tung eller træls at læse. Selvfølgelig kan en historie være mere spændende end en anden, men hele bogen var for mig et skønt frikvarter fra hverdagens stress og jag. Desuden virkede Albert til at være den sødeste alligator med den fineste personlighed. Jeg gad godt vide, om den alligator rent faktisk var ægte, eller om den bare var skabt som et symbol for noget andet.

(Bogen er anmeldt for HarperCollins Nordic. Alle meninger i denne anmeldelse er mine egne.)