onsdag den 10. februar 2016

De elskelige litterære karakterer

Når man læser bøger, ser film eller måske tv-serier, så kan man let komme til at holde af nogle karakterer. Disse personer behøver nødvendigvis ikke at befinde sig i ens yndlingsbog. Man kan sagtens have forelsket sig i en enkelt karakter, som taler til en på en helt bestemt måde. Med forelsket mener jeg ikke  den kærlighed man har til sin kæreste eller mand/kone. Jeg mener at karakterens personlighed og opførsel gør at man ikke kan slippe den igen. Måske identificerer man sig med karakteren eller man finder den noget så sød. På en eller anden måde kommer man bare til at holde af personen.

Sådan har jeg det ihvertfald med nogle karakterer i bøger. Jeg holder for eksempel så ufatteligt meget af den fine lille Paddington Bear. Han er noget af det sødeste og jeg kan simpelthen ikke stå for ham. Han er så ligetil og jeg hygger mig så meget med at læse om hans eventyr.

Lige siden jeg har kunnet huske, har Wolverine interesseret mig. Det er svært for mig at sætte ord på, hvad det præcis er ved ham. Jeg tror det er det, at han er en ufuldkommen helt. Han ligner overhovedet ikke en helt og har så mange fejl. Men alligevel så er han inderst inde god. Det har bare altid tiltalt mig. De rigtige helte for mig er ikke fuldendte. Derfor har Superman aldrig interesseret mig. Han er simpelthen for kedelig.

Jeg har læst Peter Madsens Valhalla-tegneserier en million gange og jeg har aldrig været i tvivl. Min favorit er Loke. Han er sjov men han er også streng, ond og lusket. Den blanding synes jeg er så god! Han er jo genial. Mens Thor er stor og voldsom og smadrer alt, så er Loke lusket og klog og er et geni til at lægge planer. Det lykkes ham dog aldrig at fuldende sine planer og det er okay. Han er jo ond og skal ikke slippe af sted med det. Det er ikke kun Peter Madsens billede af Loke der interesserer mig. Han har blot gjort mig opmærksom på karakteren. Selv i Marvel ser jeg mig selv lede efter Loke.
 Det kommer nok ikke som et chok, at jeg er vild med A Game of Thrones. Der er så mange personer jeg synes er spændende i den serie. Tyrion er fantastisk karakter og jeg glæder mig til at se, hvad der vil ske med Arya Stark. To karakterer jeg har et had/kærligheds forhold til er Jaime Lanister og Jon Snow. Jaime er SÅ ond, men alligevel så kommer man til at føle med ham. Jon er jo sådan en rigtig helt men alligevel kan han irritere mig så grænseløst. Det er det, jeg elsker ved den serie. Personerne er ikke enten gode eller onde. De har nuancer.

Har i nogen favoritter?

3 kommentarer:

  1. Jeg har det på præcis samme måde, at der er karakterer i bøger, som bare gør et helt specielt indtryk, det kan både være de søde figurer fra børnebøgerne, man fik læst højt som lille, til personligheder man ikke kan komme udenom i en roman.

    SvarSlet
  2. Hvis du er vild med den, så please kald den "a song of ice and fire", som den rigtigt hedder - a game of thrones er tv-serien! ;)

    SvarSlet
  3. Tamora Pierce Tortall-univers og karakterne deri holder mig til stadighed fanget næsten 20 år efter, at jeg første gang samlede 'Alanna' op. :)

    SvarSlet