fredag den 19. februar 2016

Anmeldelse af "Den Altseende" af Robert Kless


Stjerner: 3/6
Forlag: Forlaget Vinter

Antal sider: 373
Sprog Dansk


Advokat Dan Frederik Thomas finder sin kone brutalt myrdet i deres luksusvilla i et forstadskvarter til Boston. Han vælger derfor at bygge et bjælkehus, i nærheden af sin adoptivfar, Konrad Hartling. 
Fire år senere oplever både Dan og hans tvillingebror, Frank Pierce, der bor på den anden side af kontinentet, simultant et blackout, som efterlader dem begge med syner af voldelige scener, og en uforklarlig trang til at opsøge den anden for at myrde ham. Da Dan endelig forstår sammenhængen mellem disse begivenheder, indser han at han kun er en brik i et spil mere omfattende og kynisk end han kunne forestille sig.

Dette er en thriller med knald på. Når først fortællingen har fanget en, så flyver øjnene med lynets hast over siderne for at se, hvad der vil ske. Historien er skrevet med en vinkel som jeg ikke har læst før, hvilket tiltaler mig meget. Især det historiske element synes jeg var en rigtig spændende finesse.

Når man læser denne bog så lærer man samtidig noget om hjernen og om historien. Det kunne jeg rigtig godt lide. Det skaber en form for troværdighed og gjorde mig yderligere nysgerrig omkring emnet. Det er måske ikke alt hvad der foregår i romanen der virker lige troværdigt, men beskrivelserne og forklaringerne skaber dog alligevel en mening der gør at jeg alligevel køber historien.

Selve personerne i i fortællingen og deres handlinger har jeg et blandet forhold til. Igen spiller troværdigheden en rolle. Dan der før var advokat og nu er kunstner bliver pludselig til den vildeste action mand der ved hvad man skal gøre i vilde situationer. Jeg mangler lidt en historie på en måde. 

Jeg bliver dog nødt til at rose den måde en lille pige bliver portrætteteret i bogen. Jeg tror 100% på den lille pige og jeg måtte flere gange stoppe op og læse hendes sætninger en ekstra gang. Der kommer sådan nogle fine citater fra den lille pige som samtidig virker så troværdigt.  

"Den Altseende" er altså en rigtig spændende thriller med en ny og spændende vinkel. Den gjorde helt klart mig nysgerrig.

(Sponsoreret indlæg)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar