fredag den 29. januar 2016

Litterære tanker for 2015

Jeg har allerede lavet en kort status for mine læste bøger i 2015, men jeg føler lidt, at jeg mangler at fortælle jer om det litterære indhold, der har præget året. Til dette indlæg har jeg fundet inspiration fra Rikkes indlæg om Læseåret 2015

Hvilken bog var den bedste, du læste i 2015? Den bedste bog må være "Alt det lys vi ikke ser" af Anthony Doerr. Der er noget helt specielt over den bog. Den handler om 2. verdenskrig men er skrevet på så fin og speciel en måde og med en helt ny vinkel på emnet. Jeg forstår godt at den bog har fået så meget omtale.

Hvilken bog var den værste, du læste i 2015? Helt klart "Tarka the otter" af Henry Williamson. Jeg var blevet lovet en ny form for "Kaninbjerget" og det fik jeg overhovedet ikke. Bogen er alt for beskrivende til mig og jeg følte på intet tidspunkt, at jeg fik et forhold til karaktererne i bogen. Selvom bogen er tynd, så tog den mig evigheder at komme igennem.

Hvilken bog overraskede mig på den positive måde? Selvom jeg ikke gav dem alle 5 stjerner på Goodreads, så må jeg sige de tre bøger af Dennis Jürgensen: "Tingen i cellen", "Uhyret i brønden" og "Monsteret i kælderen". De tre bøger er, hvad jeg kalder for ægte gysere. Jeg havde slet ikke regnet med at kunne få gåsehud på den måde af en bog, som disse bøger gav mig.

Hvilken bog har jeg anbefalet mest i 2015? Der er ingen tvivl om at det er "En mand der hedder Ove" af Fredrik Backman. Jeg elsker den bog så meget! Jeg elsker den så højt, så jeg bare måtte dele den med alt og alle. Den er så stort et hit, så jeg fik startet en samtale med en fremmede i bussen om, hvor god den bog egentlig er. Der opstår en form for fællesskab med både venner, familie og fremmede folk, der også har læst bogen. 



3 kommentarer:

  1. Ja for fanden, hvor genkender jeg bare følelsen af at ville snakke med ALLE om, hvor god en bog "En mand der hedder Ove" egentligt er. Jeg skamsælger den alle steder. Ahaha!

    Sikke et fint indlæg!

    SvarSlet
  2. Jeg har virkelig også anbefalet 'En mand der hedder Ove' til mange. De er dog som om, at folk stejler lidt ved titlen...De skulle bare vide...

    SvarSlet
  3. Så fine billeder <3 Og åh, 'Alt det lys vi ikke ser' er bare sådan en god bog!

    SvarSlet