lørdag den 3. oktober 2015

Shu-bi-dua the Musical

Jeg er kulturblogger for Fredericia Teater og har derfor fået billetten gratis, for at jeg kan bedømme, hvad jeg synes om musicalen. Billederne er taget fra Fredericia Teaters hjemmeside.

Mick har en ret vild fantasi. Han går og snakker med sine to fantasi venner som får ham til at gøre de mest underlige ting. Micks mor kan ikke lide dette og vil have  ham til at stoppe. Mick elsker sin mor og stopper med at fantasere.

Fredericia teater er kendt for sine Disney Musicals. Her var det dagligdag at se små  udklædte forventingsfulde børn der havde glædet sig i flere måneder og som kunne alle sangene i søvne.
Shu-bi-dua Musical var lidt på samme måde. Denne gang var publikummet bare en anelse ældre. Alligevel kunne man stadig se forventningens glæde i folks øjne mens de knugede de LP-formede programmer ind til sig. Da musicalen gik i gang og de kendte hits bragede ud, blev der sunget med i stor stil. Folk hyggede sig virkelig med denne musical. Ordet hyggelig var et ord der for mig kom igen og igen mens jeg sad og så på.

Når jeg tænker på Shu-bi-dua er der især fire F'er der går igen for mig: Fest, Farver, Ferie og Familie. Alle de fire F'er var med i musicalen men endnu to F'er kan tilføjes: Fantasi og Fællesskab.
Musicalen var fyldt op med vild fantasi som sceneteknikken var med til at fuldende til sidste detalje. Jeg sad flere gange med tanken om at det her er virkelig gakket. Det er lige i Shu-bi-duas ånd og sådan skal det være! Der er ingen tvivl om at selve historien er blevet skrevet så den passer til sangene. Det er altså ikke historien der bærer musicalen lige så meget som det er sangene der gør det. Det gør ikke noget, for historien er der alligevel og musikken får hele publikum til at føle stemningen oppe på scenen.

Musicalen slutter virkelig af med et brag af en fest, hvor man står tilbage med følelsen af at det her kan da umuligt slutte nu. Skuespillerne på scenen fyrer den af og jeg tager hatten af for al deres energi. Publikum var gennem hele forestillingen ret deltagende og grinede højlydt når de kunne genkende nogle Shu-bi-dua citater. Det var dog virkelig til sidst jeg fik fornemmelsen af et stort fællesskab blandt publikum. Publikum trykkede den af sammen med dem på scenen, sang med og rockede virkelig med til musikken.

Shu-bi-dua the Musical var altså en rigtig hyggelig og flot opsat forestilling med total knald i låget!

Jeg giver den 5/6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar