tirsdag den 3. marts 2015

Anmeldelse af "To sekunder i Byron Hemmings' liv" af Rachel Joyce


Stjerner: 5/6
Forlag: Lindhardt & Ringhof
Antal sider: 362
Sprog Dansk

I 1972 bliver der lagt 2 sekunder til tiden. Dette bekymrer drengen Byron Hemming for hvad kan der ikke ske på hele 2 sekunder? Det viser sig også at de 2 sekunder får voldsomme konsekvenser for Byron Hemmings familie og Byron kæmper for at få det hele til at blive godt igen.
Samtidig følger man manden Jim der lider af OCD og arbejder som afrydder på en cafe efter det psykiatriske opholdssted er blevet lukket.

Hos Byrons familie handler det hele om at holde en pæn facade. Udadtil skal det hele se helt og aldeles perfekt ud. Derfor er det vigtigt at den store fejl hans mor begår må og skal skjules for omverdenen såvel som for faren i familien. Dette fører familien længere og længere ud til et sted, hvor de ikke længere kan bunde.

I starten havde jeg svært ved at se, hvorfor det lige præcis var Byron og Jim man følger. Jeg kunne slet ikke se nogen sammenhæng mellem dem og deres historier. Men da historien langsomt udfolder sig vikles deres historier sammen.

Da jeg havde læst slutningen af historien sad jeg tilbage med et hjerte der smertedes af medfølelse for den kære Byron der bare ønsker at gøre alt så godt og perfekt og gang på gang bliver misforstået. Man skal stoppe med at forsøge at være perfekt. Man er allerede perfekt sådan som den man er.

(Sponsoreret indlæg)

(Bogen er anmeldt for Lindhardt & Ringhof. Alle meninger i denne anmeldelse er mine egne.)

1 kommentar:

  1. Det er virkelig sådan en skøn bog! Den rørte også mig dybt.

    SvarSlet