tirsdag den 7. oktober 2014

Anmeldelse af "Steinbecks spørgelse" af Leif Davidsen


Stjerner: 5/6
Forlag: Lindhardt & Ringhof
Antal sider: 445
Sprog Dansk

"Steinbecks spøgelse" handler om Leif Davidsens rejse til Amerika, hvor han sammen med sin kone nogenlunde fulgte Steinbecks fodspor fra rejsebogen "På rejse med Charley".
Samtidig med at bogen er en rejsebog, er det også en form for biografi omkring Leif Davidsen.

Når jeg tænker på Leif Davidsen, er det første ord, der springer frem i min hjerne: Rusland. Derfor blev jeg nysgerrig, da jeg opdagede, at han i denne bog ville fortælle om Amerika. Jeg anede ikke, at Amerika har betydet så meget i Leif Davidsens liv, som det har gjort. Det var spændende at se en ny side af ham.

Selve biografien er ikke bygget kronologisk op. Minderne strømmer frem, når Leif Davidsen besøger kendte og betydningsfulde steder i Amerika og får ham til at tænke tilbage på forskellige øjeblikke i sit liv.

Leif Davidsen er uddannet journalist, hvilket ofte skinner gennem i bogen. Der er mange facts at holde styr på men samtidig skinner hans mange år som forfatter også tydeligt igennem. Mange afsnit er så smukt beskrevet, så man selv føler, at man er med på sidelinjen.

Der bliver fortalt utroligt meget om Amerikas historie i bogen samt om forfattere som Hemingway og Steinbeck. Side op og side ned bliver fyldt med facts om Amerika. Hvordan kan det så være en biografi om Leif Davidsen, når det meste af bogen handler om Amerika? Man kan tydeligt mærke Leif Davidsen gennem alle fortællingerne og de udvalgte facts og fortællinger giver et fint indblik i, hvad der har formet Leif Davidsen som person og forfatter. Man mærker tydeligt de holdninger han har til forskellige emner og hvad han virkelig brænder for.

Jeg synes, at "Steinbecks spøgelse" er en skøn bog. Den gjorde mig mere klog på Amerika, uden det blev for tørt og det gjorde mig klogere på Leif Davidsen. Desuden har han givet mig lyst til at læse Hemingway og google mig videre i den Amerikanske historie.

(Sponsoreret indlæg)

(Bogen er anmeldt for Lindhardt & Ringhof. Alle meninger i denne anmeldelse er mine egne.)

1 kommentar:

  1. Den lyder god, og må da læses. Tak for anmeldelsen.

    SvarSlet