tirsdag den 28. oktober 2014

Anmeldelse af "Nano poet" af Tue Omø

Forlag: Forlaget Helle
Antal sider: 88
Sprog: Dansk

"Nano poet" er en digtsamling som handler om den moderne kommunikation og hvordan den påvirker vores identitet og færden i virkeligheden.

Når jeg læser digtene, så føler jeg at stemningen for den nye moderne og digitale kommunikation er meget negativ. Jeg vil give ret i, at der er sket meget nyt med kommunikationen de sidste par år, men jeg synes ikke kun det er negativt.

Digte er ikke altid nemme at forstå og jeg har aldrig været den store digtlæser. Den dybere mening er ikke altid nem at finde, når avancerede ord og linjeskift  hver især har deres egen små betydninger. Disse effekter kan, når man forstår dem, gøre at et digt rører en dybt i hjertet, men det kan også forvirre mere end det gavner. Jeg er ikke god til at gå meget i dybden med tekster. Mange ord ryger for nemt over hovedet på mig og sådan kan jeg nogle gange også have det med "Nano poet".

Der sker dog noget omkring midten af digtsamlingen. Jeg begynder at kunne forstå meningen med nogle af digtene og kan måske også nikke genkendende til dem. Jeg var især begejstret over digtene "Nano poet", "de berømte 15 minutter" og "Det sker aldrig i virkeligheden". Det er nogle digte som for mig giver god mening og som jeg nød at læse op til flere gange. Digtene gav ikke bare mening men havde også en dybde i sig og satte tankerne i gang.

Digtsamlingen er alt i alt ganske udmærket. Nogle digte fløj over hovedet på mig mens jeg syntes rigtig godt om andre. Jeg ser et stort potentiale i den nye moderne og digitale kommunikation, så jeg ville ønske, at jeg også havde fornemmet en anelse positiv stemning. Det kan også være, jeg har misforstået nogle af digtenes budskaber. Jeg er dog spændt på, hvad Tue Omø finder på næste gang.