tirsdag den 1. juli 2014

Mit liv med tegneserier #1

Jeg har en ide om at det med graphic novels og tegneserier er noget, jeg først lige er begyndt at interessere mig for. Når jeg så tænker tilbage i tiden, så kan jeg godt se, at det ikke helt passer. Tegneserierne har altid været en del af mig i større eller mindre grad. Jeg har læst hundredevis af Anders And blade, jeg har samlet på WITCH-tegneserierne og jeg husker tydeligt dengang, jeg under min seng gemte Tin Tin-tegneserierne.

Der er også nogle tegneserier, jeg er vendt tilbage til igen og igen. Jeg har altid elsket Valhalla-tegneserierne. Jeg har flere gange slæbt dem med hjem fra biblioteket for at læse dem om og om igen og kigge på de utroligt flotte tegninger, som Peter Madsen har tegnet.



Selve tegneserierne er forholdsvis børnevenlige. Der er sjove tegninger og sætninger i, som nemt forstås. Det er desuden en sjov og nem måde at læse om den nordiske mytologi på. Men selvom tegneserierne er børnevenlige, skal man ikke snyde sig selv for at læse dem. Tegningerne er utroligt flotte og der er tit små detaljer med i, som man ved første øjekast ikke lige opdager. På den måde bliver man aldrig træt af at kigge på billederne.


For nogle år tilbage blev der udgivet "Valhalla - Den samlede saga" i 5 bøger. Det er virkelig flotte udgaver i hardback. I hver af disse bøger finder man tre af Valhalla-tegneserierne samt en masse ekstramateriale omkring, hvordan disse tegneserier er blevet til og hvilke tanker der er blevet gjort i processen. Disse bøger koster 300 kr, og er en anelse dyre, men hvis man er til den slags, så er de virkelig pengene værd. Jeg har selv fået mine i gaver. Desuden har jeg også Peter Madsens autograf i den første af bøgerne i Den samlede saga. Man er vel nørd ;)



Nu vi snakker om Valhalla-tegneserierne, vidste i så også at Peter Madsen var med til at producere en Valhalla-tegnefilm i 1986. Jeg husker stadig denne sang:

5 kommentarer:

  1. Det var godt, at jeg fik skaffet dig den autograf, hva' ;)?

    SvarSlet
  2. Valhalla-tegneserierne er geniale :-)
    Jeg er mest til humoristiske tegneserier, men jeg 'øver' mig i at læse flere tegneserier i stil med Sin City, the Walking Dead osv. - sig til, hvis der er nogle inden for denne genre, du kan anbefale!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
  3. Taget i betragtning af at de enkelte tegneserier koster ca. 100 kr. så synes jeg nu at 300 kr. for de smukke hardbacks er ret billigt sluppet. Især fordi der er så meget ekstra i, og jeg er en sucker for den slags. Jeg ejer selv Don Rosas Hall of Fame, der var noget dyre at anskaffe samtlige 10 bind af, men jeg knuselsker alle forordene, de ekstra små historier, detaljerne og kvaliteten af dem. :D

    SvarSlet
  4. Hvor er det fine bøger! Jeg har ingen erindring om at have læst Valhalla-tegneserierne, men jeg har set tegnefilmen utallige gange, så den melodi husker jeg også, så hyggelig! :D

    SvarSlet
  5. Åh jeg elsker også valhalla-tegneserierne. Jeg ejer selv bind 1 og 3 i de samlede udgaver, som du viser frem. De er sååå flotte, og glæder mig til at få resten hjem :)

    SvarSlet