tirsdag den 8. juli 2014

Anmeldelse af "Divergent: Fornyeren" af Veronica Roth


Stjerner: 1/6
Forlag: Alvilda
Antal sider: 546
Sprog Dansk

Dette er tredje og sidste bog i Divergent-trilogien. Jeg har haft meget blandede følelser for denne serie. Jeg var en smule skuffet over den første af bøgerne, hvorefter 2'eren gav mig et håb om, at serien ville ende med et brag.

Jeg må dog sige at alt i alt, så skuffede hele trilogien fælt. Divergent 3 er delt op, så både Tris og Tobias/Four er fortællere. Dette gjorde mig meget forvirret, da jeg flere gange ikke kunne se forskel på deres måde at fortælle. På den måde troede jeg nogle gange, at jeg læste om Tris, hvor det så var Tobias der fortalte og omvendt. Det var lige før, man skulle læse kapitler om, for at finde tilbage til historien, når man endelig forstod sammenhængen.

Divergent 3 var også utroligt forudsigelig. Jeg var ikke nået særlig langt ind i bogen, før jeg var så godt som sikker på, hvordan bogen ville ende. Det er som om, at bogen forsøger at skille sig så meget ud fra andre bøger den minder om, så den bliver alt for nem at gennemskue.

Jeg har flere gange nævnt, at der er for meget teenage-fnidder i denne trilogi og dette er også tilfældet i den sidste bog. Det er sådan en fed verden, som Veronica Roth har opbygget, men hun udnytter det bare ikke godt nok. I stedet bliver der skrevet om de typiske problemer teenagere har. Jeg synes desuden, det er som om Tris er en helt ny person i den sidste bog. Jeg kunne næsten ikke genkende hende og hendes væremåde fra de to andre bøger.

Jeg er ked af, at bøgerne ikke var bedre. De havde et ret stort potentiale. Der blev bare fokuseret på de forkerte historier og emner efter min mening.

(Sponsoreret indlæg)

(Bogen er anmeldt for Alvilda. Alle meninger i denne anmeldelse er mine egne.)

1 kommentar:

  1. Det gør stadigvæk ondt inden i mig, at tænke på den her bog.

    SvarSlet