onsdag den 4. juni 2014

Anmeldelse af "Effekten af Susan" af Peter Høeg


Stjerner: 5/6
Forlag: Rosinante & Co
Antal sider: 330
Sprog Dansk

Susan er gift med komponisten Laban Svendsen og sammen har de tvillingerne Thit og Harald. Det går helt galt for dem på en rejse til Indien. Susan og Harald står til at få lange fængselstraffe mens Laban har hele den indiske mafia efter sig. De får dog en chance for at vende tilbage til deres normale liv igen, hvis de hjælper med at finde nogle oplysninger.

Denne bog er utrolig velskrevet. Jeg tror virkelig på de personer, der er i bogen. Selvom Peter Høeg ikke kommer med nogle detaljerede personbeskrivelser, så ser jeg dem klart for mig og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg tror på dem.

Susan finder lykke ved det periodiske system. Fysikken er noget sikkert og fast hun kan holde ved, som ikke svigter hende. Derfor er bogen meget præget af fysikken og forklaringer af den. Det kan lyde tungt, men jeg synes det fungerer godt og giver en speciel måde at se Susan som person på.

Der er spænding lige fra starten af bogen, så det er ikke noget problem, at få læst bogen færdig. Man vil vide hvad der kommer til at ske, og ligesom Susan, så ønsker man at komme til bunds i mysteriet og få en forklaring.

Der er en smule dommedags historie over bogen også. Den berører problemer som klimaforandringer, krig og kriser. Hvad skal der ske, hvis det hele en dag går under. Hvordan vil man selv reagere i en sådan situation. Det er meget tankevækkende.

Alt i alt er det en utrolig spændende roman, der er utrolig velskrevet og giver plads til ens egen fantasi. Der er spænding på højt plan mens ens tanker og meninger også bliver sat i gang. Jeg kan klart anbefale denne bog.

(Sponsoreret indlæg)

1 kommentar:

  1. Rigtig god pinse du søde læse-hest:-)

    Du får godt nok anbefalet nogle skønne bøger. Jeg plejer også tygge mange bøger i mig.

    Tiden er bare ikke pt. hjælper min veninde med a udstille: http://mariahoffbeck.blogspot.dk/2014/06/kunstudstilling-pa-holbk-sygehus.html

    Du er velkommen hvis du er på disse kanter:-)
    Nu vil jeg ønske dig en super pinse.

    Mary-Liz

    SvarSlet