tirsdag den 8. april 2014

Bøger baseret på film


Det er som om, det kun fungerer når en film er baseret på en bog og ikke omvendt. Når nogle laver en bog der er baseret på en film, så sker der tit det, at de lægger sig alt for meget op ad filmen, så oplevelsen af bogen ikke bliver andet end en beskrivelse af filmen. Det der er fordele ved bøger er, at man kan komme helt i dybden med beskrivelser, personligheder, følelser og tanker som ikke på samme måde er muligt med film.
Der er dog i enkelte tilfælde, hvor jeg synes det fungerer ganske udemærket at der er skrevet en bog efter en film. Jeg husker tydeligt, da tv-serien The Tribe, sluttede og jeg sad med en kæmpe frustration over at der ikke var mere nu. Jeg kunne ikke godtage, at de var slut og forsøgte at lede efter fanfiction. Jeg var ikke helt tilfreds med resultatet men så faldt jeg over noget. Forfatteren til tv-serien havde skrevet en bog der var en slags efterfølger fra hvor tv-serien sluttede. Jeg var ellevild og lykkelig og sugede ordene til mig. Nu venter jeg pænt på, at næste bog udkommer. Det skulle den have gjort i oktober sidste år. ØV. Hvor bliver den af?

Hvad synes i om bøger, der er baseret på film?

8 kommentarer:

  1. Hvor havde jeg bare glemt The Tribe. Oh god... Jeg var så vild med den serie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også total forgabt i den serie. Jeg overvejer virkelig at gense serien igen igen

      Slet
  2. Ej, hvor er det sjovt du nævner 'The tribe'! Havde fuldstændig glemt den, men var vild med den, dengang den kørte i tv :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elskede også at sidde og se serien når den blev vist på tv2 lige efter Snurre Snups søndagsklub :)

      Slet
  3. hahaha var også vild med den serie :p
    Men, tror faktisk aldrig jeg har læst en bog, der er skrevet på baggrund af en film. Dem kan der næsten ikke findes så mange af - eller hvad?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er et par gange blevet skuffet. Flammen og Citronen og waterworld har jeg blandt andet læst som var lavet som film først. Det er først, når jeg har undret mig over skrivestilen at jeg fandt ud af, at de var baseret på film. Jeg føler næsten at jeg er blevet snydt.

      Slet
  4. Er det den der serie, med de unger der var malet i ansigtet og rendte rundt i nedlagte industriområder, hvor de kæmpede lidt med hinanden?

    SvarSlet