tirsdag den 22. april 2014

Anmeldelse af "Forbudt kærlighed" af Ai MI


Stjerner: 4/6
Forlag: Politikens forlag
Antal sider: 332
Sprog Dansk

"Forbudt kærlighed" handler om den kinesiske pige Jingqiu, der bliver sendt til landet som en del af et skoleprojekt. Her finder hun sit livs kærlighed. Der er bare det problem, at Jingqiu's familie har en lav status i samfundet, da faren er en politisk fange og moren er blevet degraderet til en arbejder. Hvis Jingqiu skal have noget ud af sit liv, vil det være upassende af hende at blive forelsket.

Som en kærlighedshistorie synes jeg, at fortællingen startede ud med at være en anelse flad og forudsigelig. Jingqiu er en meget pligtopfyldende og naiv pige. Dette gjorde mig en smule irriteret fordi hun kan virke så unødvendig dum. Det giver dog også et billede af, hvordan kinesiske piger er blevet opdraget i forhold til piger i vesten.
Historien blev dog rigtig god jo længere ind i fortællingen man bevægede sig. Slutningen overraskede mig og jeg havde slet ikke tænkt, at den ville ende sådan. Slutningen rørte mig meget.

Det der gør denne bog endnu mere interessant er, at den giver et indblik i det kommunistiske Kina. Hvis ens familie er røget i vanære til staten, så er det næsten ikke muligt for den næste generation at rive sig løs fra vanæren. De vil hele tiden være stemplet. Historien viser også, hvordan man hele tiden er bange for, at nogle sladrer eller finder på historier fordi et lille fejltrin kan betyde undergang for familien.

Selvom bogen starter en smule langsomt op, så bliver den bedre og bedre og har nogle spændende og rørende elementer i sig.

(Sponsoreret indlæg)

(Bogen er anmeldt for Politikens forlag. Alle meninger i denne anmeldelse er mine egne.)

1 kommentar: