søndag den 16. februar 2014

Musicalen "Young Frankenstein"

Jeg er kulturblogger for Fredericia Teater og har derfor fået billetten gratis, for at jeg kan bedømme, hvad jeg synes om musicalen. Billederne er taget fra Fredericia Teaters hjemmeside.
Jeg havde store forventninger til denne forestilling, da jeg allerede havde fået en lille smagsprøve af den, da afgangseleverne fra det Danske Musical akademi havde vist den i deres showcase. Den gang hylede jeg af grin og jeg må indrømme, at det gjorde jeg også denne gang.


Dr. Frankenstein fra Transsylvanien er død. Derfor skal hans barnebarn som bor i Amerika dertil for at gøre boet op. Han er ikke selv interesseret i at skabe monstre som hans bedstefar gjorde det og synes det er det rene pjat. Dette ændrer sig dog, da han møder sin smukke assistent Inga og sin undersåt den sjove, men også skræmmende Igor.


Forestillingen har de flotteste og mest skræmmende kulisser. Ved hjælp af en blanding af digital baggrund og kulisser på scenen bliver der skabt en smuk dybde på scenen. Flere gange blev jeg taget ved næsen, da jeg troede, at det hele "bare" var digitalisering, hvorefter folkene på scenen pludselig gik gennem den dør jeg troede bare var en del af baggrunden.
Musikken var også så flot og fantastisk at lytte til. Jeg havde flere gange en fornemmelse af, at jeg var ved at se tegnefilmen Anastasia fordi både musikken og dansende mindede meget om. Dette er ingen kritik, for jeg elsker Anastasia og musikken passede formidabelt til forestillingen. 
Det er så godt som umuligt at pege nogle bestemte skuespillere ud, for de var alle sammen så dygtige. Jeg var spændt på, om Pelle Hebsgaard kunne spille den "seriøse" Dr. Frankenstein, da man jo mest kender ham som den fjollede og sjove lampeånd Genie fra Aladdin. Jeg behøvede slet ikke være nervøs, for selvfølgelig kunne han klare det. Jeg var desuden dybt fascineret af hele ensemblet, som bare var så gode!

Alt i alt er "Young Frankenstein" en hylende morsom forestilling, som indeholder de flotteste kulisser, lydeffekter, musik og skuespillere. Hvad mere kan man sige, end at du virkelig ikke burde gå glip af så god en musical.

Jeg giver den 6/6 stjerner

2 kommentarer:

  1. Hvor ser det pragtfuldt ud, det gad jeg gerne opleve!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var altså også helt fantastisk!

      Slet