torsdag den 23. januar 2014

Anmeldelse af "World war Z" af Max Brooks


Stjerner: 5/6
Forlag: Tellerup
Antal sider: 440
Sprog Dansk


"World War Z" er udbygget ligesom en rapport over en krig mod zombier. En mand beslutter sig for at interviewe forskellige folk, der havde betydning eller overlevede krigen. Han ønsker at vide, hvad der gik galt, siden epidemien spredte sig så hurtigt og hvad der lykkedes. Han ønsker at skrive om dette, så man kan blive klogere, til hvis det skulle ske igen.

Det tog mig lidt tid at opfatte, at bogen var skrevet som en rapport. Da det dog endelig gik op for mig, var ordet genialt ret gennemgående i mine tanker. Det hele virker så ægte fordi det er skrevet på denne måde, som om rigtige mennesker fortæller deres oplevelser i krigen. Måske lidt ligesom når folk fra 2. verdenskrig er blevet interviewet.

Forfatteren af rapporten rejser hele jordkloden rundt for at finde ud af, hvordan forskellige lande har tacklet situationen og hvordan den udviklede sig. Man får historien fra, hvordan det startede til hvordan det sluttede. Det er virkelig fascinerende!

Jeg bliver nødt til at læse bogen igen, da jeg som sagt først ikke opfattede, at den var skrevet som rapport og blev forvirret af opstillingen. Derfor får den kun 5 ud af 6. (Jeg må indrømme at rapport-delen er ret indlysende, så det er nok mig der har været en smule distræt)

Tilføjelse: Film og bog kan ikke sammenlignes! De er gode på hver deres måde, men filmen ville nok ikke kunne fungere, hvis man ser en mand interviewe til en rapport. Jeg synes, det er virkelig fint, at de derfor har taget elementer fra bogen, som de har filmatiseret. Man kan altså sige, at filmen foregår midt i krigen mens bogen er en reflekteren over hændelserne i krigen.

7 kommentarer:

  1. Hvor pudsigt, jeg er også lige blevet færdig med World War Z - og synes den var fantastisk! Jeg synes virkelig Brooks gjorde det godt med sin rapport-fortælle form. Åh altså, jeg skal helt sikkert læse flere af hans zombie-bøger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har han skrevet flere? Dem vil Jeg vældig gerne have fingrene i!

      Slet
  2. jeg har læst bogen og set filmen og nej de kan ikke sammenlignes ... kunne ikke lide bogen , men filmen var god ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor ærgeligt du ikke kunne lide bogen. men der er nok også mere action i filmen.

      Slet
  3. Nej, filmen har (desværre) ikke rigtig noget med bogen at gøre, men jeg må indrømme, at jeg heller ikke forventede det, for jeg kunne ikke se, hvordan man skulle forvandle bogens genialitet til film. Jeg elsker bogen - absolut bedste zombiebog jeg har læst :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville have været fantastisk hvis det havde kunnet fungere som film.

      Slet
  4. Urgh, så god bog. Man sidder og bliver helt bange for at folk omkring pludselig vender...

    SvarSlet