onsdag den 2. oktober 2013

Oprindelige forsider vs. filmforsider

Når jeg køber bøger, som der også er lavet om til film, så køber jeg helst bøgerne uden forsiden fra filmen. Jeg gider ikke at se på de skuespillere, der har spillet rollen. Jeg vil hellere leve i "uvisheden" mens jeg læser og selv danne mig et billede af, hvordan personerne skal se ud. Jeg synes, at Twilight-bøgernes oprindelige forsider er meget mere flotte og fyldt med symbolik end bøgerne med film-forsiden. Også de oprindelige forsider fra A game of thrones tiltaler mig meget mere end de forsider, der er på de danske versioner af bøgerne. Jeg føler ikke, at de danske bøgers forsider har en rød tråd mellem hinanden. Nogle af dem ligner noget fra tv-serien mens andre ligner nogle tegninger.
Jeg skal dog ikke gøre mig helt hellig. Selvfølgelig har jeg også nogle bøger med forsider fra filmen. Blandt andet bogen "Chocolat" og bogen "Charlie og chokoladefabrikken". Jeg har altid været glad for Johnny Depp, så jeg klager ikke, når jeg finder en bog med ham ude på forsiden.


5 kommentarer:

  1. Så fint et emne at tage op! Jeg forsøger også helst at købe versionen uden film-coveret på; jeg tror ikke, jeg bryder mig om at blande film og bøger sammen på den måde.

    SvarSlet
  2. Jeg har det helt på samme måde. Går altid uden om bøger med film-motiv. Somme tider kan det jo smutte, men som en hovedregel :)

    SvarSlet
  3. Har det på samme måde :) Hader lidt, at film er så meget mere 'in' end bøger, at de nærmest overtager bogens verden, selv på coveret. Seriølle, bøgerne havde deres eget liv før filmen, lad dem dog beholde det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nemlig. Bøgerne kommer jo som regel altid først.

      Slet
  4. Jeg har det ligeså, en bog skal ikke have filmcover ifølge mig ^^

    SvarSlet