fredag den 5. juli 2013

Anmeldelse af "Jordemoderen fra Hope River" af Patricia Harman

Stjerner:  3/6
Forlag: Cicero
Antal sider: 366
Sprog: Dansk

Jeg har set denne bog blive sammenlignet med bogen Niceville.

Jeg kan godt se, at begge bøger berører samme emne om raceforskelle i Amerika, men der stopper det også!
Det mærkes tydeligt, at forfatteren selv har været jordemoder, og derfor mest beskriver jordemoderens arbejde i detaljer. Når jeg læser bogen kommer jeg til at sammenligne den med de erotiske bøger, der er så populære for tiden. Men i stedet for alle mulige forskellige sexscener så er det forskellige scener, med fødende kvinder.

Bogen går kun meget overfladisk ind og beskriver problemerne mellem sorte og hvide i 30’ernes Amerika, hvilket jeg synes er synd. Kun på et tidspunkt kommer bogen i nærheden af, at gå i dybden med emnet men hurtigt går den tilbage til at blive en rigtig tøseroman. Der er forsøgt at gøre romanen historisk præget, men dette lykkes kun svagt ved enkelte beskrivelser, som må træde til side for de beskrivelserne af de fødende kvinder.

Til min smag er bogen simpelthen for overfladisk og forudsigelig, og jeg blev til sidst utrolig træt af, at der hele tiden bliver citeret til amerikanske kristne salmer. Det bliver alt for konservativt og amerikaniseret til, at jeg bryder mig om det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar