onsdag den 19. juni 2013

Er du dus med himlens fugle!

Anmeldelse af: Poul Reichhardt. Folkelig - og helt sig selv af Carsten Borch



Stjerner:  4/6
Forlag: Bogklubben Egmont
Antal sider: 192
Sprog: Dansk


Hvem er det, som kunne spille helten, der løber med alle pigerne, selvom han var langt over de 40? Hvem kunne bryde ud i sang midt i en film, uden det virkede akavet? Og hvem kunne udbryde de største vrøvlerier, som blev forstået, selvom de ingen mening gav?

Poul Reichhardt!

Navnet giver mig et smil på læben. Mange timer, især som barn, er gået i selskab med ham på film og det er som om at lige meget, hvor mange film jeg ser med ham, så kan jeg aldrig få nok. Han har lavet idylliske Morten Korch film, hvor han som regel var helten. Men han har også spillet en sjusket og højtråbende flyttemand i Huset på Christianshavn. Begge dele gør han helt igennem fantastisk og selvom jeg nok har set alle afsnit af Huset på Christianhavn tre gange hver nu, så får jeg aldrig nok og kan stadig sprutte af grin.

Derfor måtte jeg helt klart også læse denne bog for at lære denne skønne mand noget bedre at kende. Her må jeg indrømme, at Poul Reichhardt ikke har delt særlig meget af sit liv med offentligheden, hvilket bogen også bærer præg af. Bogen bliver generelt en slags opremsning af, hvilke forestillinger og film han har været med i. Dog er der et par små sjove historier ind imellem, som gamle venner fortæller om. Alt i alt må jeg tilstå, at denne biografi ikke er den bedste, jeg har læst. Normalt sluger jeg biografier af danske skuespillere i løbet af en dag. Men denne her biografi var en smule kejtet stillet op.

Læs den hvis:
- Du kan lide at læse og lære noget om danske skuespillere
- Du kan lide Poul Reichhardt
- Du vil have en ide om, hvordan skuespils branchen har været i Danmark gennem tiden


 Og til sidst en lille gåtur ned af memory lane ;)



Husk at du kan følge bloggen på Bloglovin

Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar