søndag den 18. marts 2012

Musicalen "The last five years"

Jeg er kulturblogger for Fredericia Teater og har derfor fået billetten gratis, for at jeg kan bedømme, hvad jeg synes om musicalen. Billeder i indlægget er taget af Søren Malmose.

Denne musical handler om, hvordan et forhold mellem en kvinde og en mand er endt. For at få hele historien fra begge synspunkter, så starter stykket med at vise mandens historie fra starten, hvor de to personer har mødt hinanden og er blevet forelsket til slutningen, hvor de skilles, mens man følger kvinden fra slutningen, hvor de er ved at gå fra hinanden til da de mødes første gang og bliver forelsket. Lyder det forvirrende? Ja det gør det nok, men Frederticia Teater formåede at gøre det let overskueligt, så man på intet tidspunkt var i tvivl om, hvad der foregik på scenen.
Jeg var en smule skeptisk i starten, hvor jeg fandt ud af at de to skuespillere kun skulle synge gennem hele musicalen, men netop dette gjorde stykket helt perfekt. De to skuespillere Lars Mølsted og Maria Skuladottir synger virkelig formidabelt så det giver gåsehud. Hvis der var blevet snakket for meget i musicalen, ville stykket nok være blevet en smule kedelig, da de to skuespillere kun mødes på scenen en enkelt gang.
Baggrundseffekten bestod af film af de to skuespillere, som var med til at fortælle de historier/fortællinger, der blev fortalt gennem musicalens sange. Dette var virkelig flot udført og gjorde, at man hele tiden havde nemt ved at følge med i historien. Desuden kunne man som i den tidligere musical Edges også se musikerne, der sidder ude i siden af scenen. Endnu en gang må jeg sige, at det er en genial ide. Det er helt igennem fantastisk at kunne følge med i, hvad musikerne foretager sig, da det giver en helt ny indsigt i det arbejde der hører med til at lave en musical. Man har en tendens til at glemme, at der også er musikere med i musicals, når de bliver gemt væk i en orkestergrav.

Som i kan høre, så har jeg kun rosende ord til denne musical. jeg giver denne musical 6/6 stjerner. Jeg synes, at alle burde tage ind og se denne musical. Den er alle pengene værd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar